post

ROZHOVOR: S kondičným trénerom Milanom Ivankom o zimnej príprave

Kondičný tréner MILAN IVANKA vedie vo ViOn-e siedmu zimnú prípravu. Pri Žitave pôsobí dlhých sedem rokov. V rozsiahlom rozhovore približuje, v čom sú najväčšie rozdiely medzi letnou a zimnou prípravou. V akom stave sa vrátili futbalisti po sviatkoch, čo všetko ich čaká a ako vyzerá zimný dril pod jeho vedením.

Začnime všeobecne. Aké sú najväčšie rozdiely medzi zimnou a letnou prípravou?
„Zimná je odlišná hlavne v dĺžke a klimatických podmienkach. Leto je špecifickejšie zamerané. V zimnom období sa kladie vyšší podiel nešpecifickému zameraniu. Dbá sa o fyzický rozvoj a posun hráčov.“

Zjednodušene povedané, naberá sa hlavne na kondícii, z ktorej budú hráči ťažiť do konca sezóny?
„Zvyčajne sa to tak hovorí, no je to klišé. Dôležitá je systematická práca po celý rok, založená na postupnosti krokov. Napríklad, herná vytrvalosť sa získava dlhodobo a trvá niekoľko mesiacov. Samozrejme, z pohľadu futbalu je zimná príprava dôležitá, pretože na vytrvalosti stojí a padá herný výkon. Na vytrvalosti sa stavia budova športového výkonu hráčov v sezóne, preto v našich klimatických podmienkach je zimné prípravné obdobie pomerne dlhšie ako letné a z toho hľadiska je pravda, že je to akýsi základ pre celú sezónu.“

Obe prípravy sa väčšinou začínajú vstupnými testami. Čo všetko vám ukážu?
„Oproti minulosti sa futbal zrýchlil a zdynamizoval. Na začiatku si vždy diagnostikujeme telesnú výkonnosť tímu. Podľa toho vypracujeme efektívny a hlavne komplexný program pre progresívny rozvoj hráčov. Pri výbere vychádzame z pohľadu, že futbal je šport so striedavou intenzitou. Z nášho je dôležité u futbalistov zistiť úroveň špeciálnej futbalovej vytrvalosti. K tomu používame test striedavého dlhodobého výkonu Yo-Yo Intermittent recovery test Level 2 pre profesionálny futbal.“

„Vyhodnotí nám rýchlosť zotavenia. Schopnosť rýchlo opakovať krátkodobé vysoko intenzívne činnosti ako je opakovanie šprintov. Najmä hodnotíme úroveň vytrvalostných predpokladov, indikátorom ktorých je úroveň VO2 max. Údaje z testu slúžia pre vytvorenie progresívneho rozvoja MAS – maximálnej aeróbnej rýchlosti. V súčasnom futbale predstavuje najefektívnejší spôsob zvyšovanie aeróbnej kapacity, teda VO2 max. Pre každého hráča je následne vypočítaná jeho úroveň MAS a na jej základe je zaradený do skupiny pre MAS behov. Tie futbalisti absolvujú vždy v utorok a vo štvrtok po silovej príprave. Okrem toho sú pre nás dôležité údaje o stave organizmu, k čomu využívame prístroj In Body Scan. Ďalším dôležitým podporným údajom pre efektívne nastavenie tréningového procesu je určenie maximálnej srdcovej frekvencie, vďaka čomu sa vytvoria pásma intenzity zaťaženia.“

Hráči si užili mesiac voľna. Vrátili sa fyzicky zanedbaní alebo dokázali odolať vôni šalátu a ďalších dobrôt?
„Napriek tomu, že vôňa jedla je počas sviatkov veľkým pokušením, väčšina z nich je nastavená tak, že chápu potrebu správnej životosprávy. Navyše, vždy ich čaká prvé váženie. Pokiaľ prekročia toleranciu dvoch kilogramov, tak sú primerane ľahší o nejaké euro (putujú do spoločnej kasy, pozn. red.). Musím povedať, že tentoraz to bolo v poriadku. Na prvom vážení si dali záležať, no dôležité bude kilá udržať, preto váženie opakujeme celý rok. V prípade, že niekto zvýši svoju hmotnosť, pri vyššej záťaži a správnej životospráve dokáže tento nedostatok zakrátko odstrániť. Okrem hmotnosti je dôležitejšia kvalita tela, hlavne pomer tuku a svalov. Pre nás trénerov je telo hráča zrkadlom toho, aký má k sebe prístup. Ukáže, či je profesionál v plnom slova zmysle, alebo len vtedy, keď mu to vyhovuje.“

Pomáhajú im k tomu, aby neskĺzli k neprofesionalizmu, individuálne tréningové plány?
„Dostávajú ich ako pomôcku, aby do prípravy prišli predpripravení a nezačínali od nuly. Beriem to ako plán, nie zásadu. Záleží od jednotlivca, ako sa k ním postaví. Vždy má nastavený určitý základ pre udržanie výkonnosti. Je tam i voľnosť v rámci kreativity a výbere vhodných aktivít. Pre mňa je dôležité, ako hráč urobí testovanie a či dosiahne nami stanovený minimálny limit. Ak nie, čaká ho práca navyše, aby čo najrýchlejšie dosiahol požadovanú úroveň.“

Ako vnímate prípadné šomranie na tréningové dávky?
„Neexistujú tréningy bez šomrania a nadávania (úsmev). Ide o prirodzenú psychickú reakciu. Ak sa chceme posúvať, tak tréning „bolí“. Bez toho to nejde.“

Prípravu väčšina hráčov neobľubuje. Radšej majú zápasové vyťaženie. Ako si ju užívate vy z pohľadu kondičného trénera?
„Užívam si každý tréning. Je jedno či je v príprave, či počas súťažného obdobia. Veľmi si vážim možnosť odovzdávať svoje skúsenosti a vedomosti ako súčasť skvelej partie v rámci realizačného tímu vo ViOn-e. V zimnom prípravnom období je to trochu náročnejšie, keďže nejde iba o tréningy, ale aj zvýšenú komunikáciu s hráčmi. O práci so štatistickými údajmi z testov, správnom nastavení individualizácie zaťaženia, výpočtoch na základe zistených údajov a pod. Je to zaujímavá činnosť, pretože ide o prácu s ľuďmi, ktorá ja vždy motivujúca.“

Z vašich slov vyplýva, že futbal sa čoraz viac stáva vedou, najmä v pozorovaní ľudského tela počas tréningu i zápasu. Ako udržiavate krok s modernou dobou?
„Je to stále náročnejšie. Ako sa zdynamizovala spoločnosť, tak to platí o futbale. Tréningový proces si vyžaduje nové technológie, prístupy a metódy založené hlavne na vyššej miere efektívnosti podloženej športovou vedou a najnovšími poznatkami z fyziológie či športového lekárstva. Pre mňa to znamená neustále sledovanie vedeckých športových časopisov, článkov a kníh z oblasti fitnes, kondičnej prípravy či výživových stratégií v športe.“

Máte rovnako daný tréningový plán činností alebo ho zvyknete, pre stereotyp, obmieňať?
„Tréningovú náplň určuje hlavný tréner Karol Praženica v spolupráci s asistentmi. Snahou je držať sa filozofie, ktorú presadzuje a tomu podriaďuje aj obsah tréningových jednotiek. Tréningy sú náročné, no metódy a formy sa podľa potreby menia. V kondičnej oblasti sa snažíme o nové technológie v príprave hráčov, využívame rôzne moderné postupy a sofistikované pomôcky s dôrazom na zlepšovanie hlavne pohybovej rýchlosti hráčov. Moderný futbal sa dostáva do fázy, keď o výsledku nerozhoduje množstvo nabehaných kilometrov, ale rozsah činností v maximálnej intenzite. Výskumy ukazujú, že odbehnutá vzdialenosť v porovnaní s futbalom v minulosti stúpla iba minimálne. Naopak, vzdialenosť odbehnutá v maximálnej intenzite sa neporovnateľne zvýšila. Keď to poviem veľmi obrazne, elitní hráči buď „stoja“ (pohybujú sa v nízkej intenzite, pozn. red.) alebo maximálne šprintujú. Avšak, počet činností v maximálnej intenzite v zápase majú omnoho viac ako slovenskí či českí futbalisti. Pre nás z toho vyplýva viacej sa zamerať na rozvoj šprintovej vytrvalosti a výbušnej sily.“

Veľa ľudí sa pozastavuje nad Lionelom Messim, ktorý „stojí“ a prakticky sa rozbehne až s loptou na kopačke. Tolerovali by ste niečo podobné hráčovi v našej lige?
„Messi je elitný hráč, ktorého herný prejav nie je založený na napádaní súpera. Jeho prednosti sú v geniálnej technike, výbere miesta a kreativite v herných činnostiach. Rozhoduje zápasy, čo je vo futbale najdôležitejšie. Určite by to toleroval každý tréner, ktorý chce vyhrávať (úsmev).“

Futbalisti pražskej Slavie ohúrili Európu svojim fyzickým fondom. Sú pre vás inšpiráciou?
„Mojou inšpiráciou sú najmodernejšie športové poznatky v kondičnej príprave športovcov, podložené určitým výskumom a overené praxou. Inšpiruje ma ich prenos do reálneho tréningového procesu v našom klube. Čo sa týka Slavie, pri mojom nazeraní na futbal nie sú ideálnym príkladom. Skôr negatívnym. Nepotvrdili moderný trend. Ide len o môj názor, mnohí tréneri majú určite iní, čo je v poriadku. Každý má svoju cestu k cieľu. Zopakujem, dnes futbal nevyhráva počet nabehaných kilometrov, ale množstvo a schopnosť udržať činnosti maximálnej intenzity, teda šprintovú vytrvalosť v priebehu deväťdesiatich minút. Ako príklad si vezmime zápas Slavie proti Dortmundu. Futbalisti českého celku nabehali 128,7, ich súper 119,2 km. Z pozície ľavého obrancu strelil Hakimi dva góly. Dvakrát šprintoval až do zakončenia, Slavisti mu nestačili. Slavia vyzerala herne dobre, ale nepostúpila zo skupiny. V domácej súťaži je dominatná, v medzinárodnom futbale je priemer. Držím im palce, aby sa kondične posunuli aspoň o úroveň vyššie. To znamená, aby nabehali väčšie vzdialenosti v maximálnej rýchlosti, čo väčšinou rozhoduje o víťazstve v stretnutí.“

Preferujete naberanie kondície s loptou na nohe alebo bez nej?
„Samozrejme, že hráči ľahšie zvládajú zaťaženie založené na herných činnostiach či vlastnej hre. Z kondičného pohľadu sa nedá všetko trénovať špecificky s loptou. Hlavne v prípravnom období treba futbalistov zaťažiť a funkčne pripraviť tak, aby vydržali behať počas celého zápasu v čo najvyššej intenzite. Vyžaduje si to nešpecifické metódy, čiže bez lopty. Musíme si uvedomiť, že ide o prípravu – chceme hráčov posunúť – rozvíjať vo všetkých činnostiach a dostať na vyššiu úroveň. Podobne ako v predchádzajúcom období. Príprava slúži na zlepšenie. Nechceme hráča zničiť, ale natrénovať a posúvať dopredu. Efektívne ich tak zaťažovať, aby boli na tom lepšie ako predtým. V minulosti bol práve v tomto na ViOn-e problém. Každého polroka nastala výraznejšia obmena kádra a z dlhodobejšieho hľadiska nebolo možné progresívne rozvíjať celý tím.“

V aktuálnom období, podľa slov generálneho manažéra Mareka Ondrejku, budú zmeny minimálne. Čaká vás o niečo ľahšia práca?
„Ľahšia asi nie, no efektívnejšia a najmä ako tréneri máme spätnú väzbu. Väčšinu hráčov môžeme porovnávať na základe reálnych čísel a potom aj zhodnotiť ich herný prejav. U viacerých sa prejavil kondičný progres, čo je potvrdené štatisticky. Problém majú zväčša noví futbalisti.“

Dbáte aj na fakt, že v podstate celý zimný dril absolvuje mužstvo na umelej tráve?
„Umelý trávnik je veľmi dôležitý. Na ViOn-e výrazne stúpla kvalita tréningových jednotiek herného i kondično-herného zamerania. Zimná príprava tak môže byť pestrejšia a viac orientovaná do futbalu, čiže s loptou.“

Veľa času na trénovanie nie je. Príprava ubehne rýchlo. Čo najľahšie majú hráči za sebou a, naopak, čo najťažšie ich ešte len čaká?
„Najľahší je v príprave prvý tréning (úsmev) a potom to už naberá na obrátkach. Prípravné obdobie má šesť týždňov. Vrchol príde v treťom, ktorý je z kondičného pohľadu asi najťažší. Tréningový mikrocyklus je podobný tomu v hlavnom období. Zvyčajne je trochu vyšší objem tréningových jednotiek a dôraz sa kladie na zvýšenie úrovne kondično-herných parametrov. S tým sa zväčšuje tiež objem regenerácie. Keď si to rozmeníme na drobné, v pondelok mávame jeden alebo dva tréningy, utorok dva, stredu dva alebo zápas, vo štvrtok jeden, piatok jeden a v sobotu zápas. Nie všetko je zásada. Tréner reaguje na situácie a aktuálny fyzický stav tímu. Od piateho týždňa nastáva určité zníženie objemu a v šiestom týždni nabiehame na klasický súťažný mikrocyklus.“

Na záver mi nedá nespýtať sa, ako vyzerá tréningové zaťaženie dlhodobo zranenej dvojice Válovčana s Tkáčom?
„Sú po operácii a fyzioterapeutickej fáze. Momentálne sa nachádzajú vo fáze tréningovej reintegrácie, čo znamená, že sa venujeme cvičeniam zameraným na stabilitu postoja, trupu a posilňovaním poranenej končatiny. Dôraz kladieme na obnovu svalovej hmoty a hlavne hybnosti operovaného kolena. Viac tréningových jednotiek už absolvujú so mnou v rámci tréningu celého družstva. Už sú v kolektíve a postupne zvyšujeme zaťaženie. Od konca januára by mohli, po konzultácii so svojim lekárom, začať s behaním.“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *